piątek, 5 kwietnia 2013

jak zrobić pompon z włóczki? (opis krok po kroku)

.

     Jak zrobić pompon? W najbliższych postach postaram się pokazać kilka różnych sposobów jak prosto samemu zrobić zwykły pompon do czapki lub mały włóczkowy pomponik na widelcu. 
     Na pierwszy ogień idzie pompon, który robiłam do prostej czapki na drutach. Zwykły, czapkowy pompon. 
Opisów i kursów jak to zrobić jest w internecie zatrzęsienie, na przykład u Wiki lub u Splocik lub u Uli i w wielu, wielu innych miejscach. :) 

Jak zrobić pompon do czapki.
(krok po kroku)

1. wycinam z tektury dwa koła o średnicy 12 cm (promieniu 6 cm) z wyciętymi w środku, mniejszymi kołami o średnicy 3 cm (promieniu 1,5 cm); oczywiście można wyciąć dowolny rozmiar kół w zależności jak duży pompon chcemy otrzymać...
nasz pompon będzie miał wielkość około 9 cm średnicy:


 2. nacinam koła:

3. nawijam dość ścisło i równomiernie włóczkę na koło:

4. im więcej nawiniemy włóczki, tym pompon będzie gęstszy, bardziej mięsisty:

5. przygotowuję igłę z podwójną włóczką lub mocną nitką:

6. pomiędzy tekturowymi kółkami, przewlekam igłą włóczkę, przez środek pomponu:

7. związuję i zaciskam przewleczoną igłą włóczkę; następnie rozcinam nawiniętą na tekturowe koło włóczkę ostrymi nożyczkami na całym zewnętrznym obwodzie koła:


8. mocno zaciskam i związuję pompon:

9. roztrzepuję go dłonią i tarmoszę, nadając mu właściwy kształt, przycinam ewentualne nierówno sterczące włóczki (zostawiam tylko te końce włóczki, którymi związywałam pompon, przydają się do przyszycia go lub przywiązania do czapki) i gotowe:

***
     W starej książce "ABC dziewiarstwa ręcznego" Jadwigi Turskiej i Kamillii Wołoszyńskiej, którą pożyczyłam kiedyś od mamy, znalazłam taki sposób robienia pompona:


***
     Generalnie pompony kojarzą mi się z czapkami, ale od jakiegoś czasu można znaleźć mnóstwo ciekawych, inspirujących zastosowań dla pomponów i pomponików, ale o tym może następnym razem. :)))



.

10 komentarzy:

  1. kocham pompony :) robię je dokłądnie w taki sposób jak pokazałaś :) kiedyś też kojarzyły mi się z czapami, ale teraz uwielbiam je wszędzie :) zrobiłam sobie nawet broszkę pomponową, i jest genialna jako taki dodatek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam że dawniej robiono pieski pudle z pomponów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o, nie widziałam nigdy takich pudelków...musiały fajnie wyglądać :)))

      Usuń
  3. Moja babcia nauczyła mnie tak robić pompony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mari, mnie uczyła Mama :) pamiętam, że jak byłam mała lubiłam robić dla lalek czapki i szaliki z pomponami :)

      Usuń
  4. Mnie nauczono tego sposobu w szkole, na lekcjach plastyki. :)
    A jeśli chcemy takie całkiem małe pomponiki to równie fajnym i prostym sposobem jest robienie ich... na palcach. ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też takie robię:
      http://pomaranczowykot.blogspot.com/2013/04/jak-zrobic-pompon-na-doni.html
      i faktycznie robi się je szybko i bez problemu :)
      U mnie na lekcjach plastyki głównie malowaliśmy farbami plakatowymi wymieszanymi z krochmalem - który miał udawać fakturę jak przy farbach olejnych! To była cudna technika, hi, hi, tylko czasem farby pleśniały :D

      Usuń
  5. Cześć, właśnie pracuję nad moją pierwszą czapką z pomponem:) Dzięki za instrukcję, bo zapomniałem jak się go robi, ostatni robiłem z 15 lat temu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że opis się przyda :)
      Czapka na pewno będzie świetna! oczywiście z pomponem i dzięki pomponowi ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń

:)