poniedziałek, 4 lutego 2013

pęczek czy muszka? wzór do kolekcji :)

.

     Kolejnym wzorem do kolekcji jest pęczek (lub muszka), właściwie to nie wzór tylko pojedynczy element czasem pojawiający się w różnorodnych robótkach (u mnie ostatnio w granny square z różowym kwiatkiem w środku). Można go spotkać w serwetkach, sweterkach, rękawiczkach itp. Natknęłam się na różne pęczki: wkłuty, dziergany, pęczek zakończony oczkiem łańcuszka, pęczek ze słupków pojedynczych niedokończonych, pęczek "ziarnko" ze słupków dokończonych... Nie mam pojęcia ile jeszcze jest innych wariacji pęczków!
     Póki co, najprostszy pęczek z trzech wyciągniętych pętelek, to tak na początek. :)

Pęczek (muszka) krok po kroku:
(pęczek z 3 pętelek)
1. u mnie 3 oczka łańcuszka:


2. można rozpocząć pęczek narzutem (nawijając nitkę), ale można pominąć ten pierwszy narzut i od razu wkłuć szydełko w oczko z poprzedniego rzędu by wyciągnąć pierwsza pętelkę:


3. wkłuć szydełko:


4. i wyciągnąć pierwsza pętelkę:


5. narzut:


6. i ponownie w to samo oczko wkłuwamy szydełko by wyciągnąć drugą pętelkę:


7. wyciągamy drugą pętelkę:


8. ponowny narzut:


9. i wyciągamy kolejną pętelkę, trzecią, wbijając szydełko w to samo oczko:


10. gdy już mam odpowiednia ilość wyciągniętych pętelek, zakańczamy pęczek przeciągając nitkę przez wszystkie pętelki i narzuty które mamy na szydełku:


11. i gotowy pęczek:


12.  a tu pęczek zakończony oczkiem łańcuszka:


     Kiedyś dostałam bardzo zniszczoną książkę o szydełkowaniu "Roboty szydełkowe" Heleny Gawrońskiej z 1957 r. Prawdziwa skarbnica wiedzy o dzierganiu. Tak w tej książeczce został opisany pęczek:


I jeszcze przykładowe pęczki o różnej liczbie pętelek:


***

     Podkładka jest cała w muszki (pęczki), a w sweterku dla kubka pęczki mają przypominać serduszka :)


.

4 komentarze:

  1. Dziękuję bardzo za dokładną instrukcję, gdyż dotychczas nie radziłam sobie z pęczkami. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, że pomogłam :) bardzo się cieszę!
      pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Przyda się do zrobienia mitenek

    OdpowiedzUsuń

:)